Inovativno podučavanje novinske pismenosti: Projekat News Literacy on Board na ECIL 2025

Biblioteka grada Beograda

Deveta po redu Evropska konferencija o informacijskoj pismenosti (ECIL 2025) održana je u Bambergu (Nemačka), od 22. do 25. septembra 2025. godine, fokusirajući se na glavnu temu: Informacijska pismenost u svetu vođenom veštačkom inteligencijom. Konferencija je interdisciplinarni događaj koji okuplja istraživače, informatičke stručnjake, bibliotekare, profesore i kreatore politika iz celog sveta kako bi razmenili znanja, iskustva i raspravljali o najnovijim dostignućima i izazovima na polju informacijske, medijske i digitalne pismenosti, s posebnim naglaskom na uticaj veštačke inteligencije, kritičko razmišljanje, borbu protiv dezinformacija i etička pitanja. Cilj konferencije je promocija važnosti informacijske pismenosti za celoživotno učenje i aktivno građanstvo u kontekstu promenjivog informacijskog okruženja.

Kroz formu postera, na  ECIL 2025 konferenciji, predstavljeni su rezultati projekta News Literacy on Board (NEED) realizovanog u okviru Erasmus+ programa, čiji su partneri bili Nikanor (Bugarska), UPI – ljudska univerza Žalec (Slovenija), Biblioteka grada Beograda i Hačetepe Univerzitet (Turska). Centralni inovativni pristup projekta jeste učenje zasnovano na društvenim igrama, koje pretvara učenje o novinskoj pismenosti iz pasivnog u aktivno i zabavno iskustvo. Ključni ishod projekta, predstavljen posterom, jeste razvoj dve društvene igre – jedne za procenu znanja i druge za edukaciju  – kao i onlajn platforme za učenje koja služi kao kapija ka kvalitetnim otvorenim obrazovnim resursima na temu novinske pismenosti na pet jezika (uključujući srpski). Ovi resursi osnažuju pojedince da kritički procenjuju informacije i prepoznaju dezinformacije, čime doprinose aktivnom i odgovornom građanskom učešću u današnjem digitalnom dobu. Autori postera su: Jasmina Ninkov i Bojan Kundačina (Biblioteka grada Beograda) i Serap Kurbanoglu, Ipek Šendžan i Orčun Madran (Hačetepe Univerzitet).

Pored predstavljanja projekta u formi postera, isti autori su organizovali i radionicu Using Board Games for Teaching and Assessing News Literacy Skills. Tokom radionice, učesnici su imali priliku da se kroz praktično predstavljanje dve društvene igre upoznaju sa rezultatima projekta News Literacy on Board (NEED). U okviru radionice, sprovedena je i testna sesija gde su pravila i sav materijal igara detaljno predstavljeni i testirani u četiri odvojene grupe, omogućavajući direktan uvid u metodologiju i potencijal ovih inovativnih alata za razvoj veština novinske pismenosti. Ovakav pristup omogućio je direktan uvid u mehaniku i edukativni potencijal igara, dobivši izuzetno pozitivne povratne informacije.