Иновативно подучавање новинске писмености: Пројекат News Literacy on Board на ECIL 2025

Библиотека града Београда

Девета по реду Европска конференција о информацијској писмености (ECIL 2025) одржана је у Бамбергу (Немачка), од 22. до 25. септембра 2025. године, фокусирајући се на главну тему: Информацијска писменост у свету вођеном вештачком интелигенцијом. Конференција је интердисциплинарни догађај који окупља истраживаче, информатичке стручњаке, библиотекаре, професоре и креаторе политика из целог света како би разменили знања, искуства и расправљали о најновијим достигнућима и изазовима на пољу информацијске, медијске и дигиталне писмености, с посебним нагласком на утицај вештачке интелигенције, критичко размишљање, борбу против дезинформација и етичка питања. Циљ конференције је промоција важности информацијске писмености за целоживотно учење и активно грађанство у контексту промењивог информацијског окружења.

 

Кроз форму постера, на  ECIL 2025 конференцији, представљени су резултати пројекта News Literacy on Board (NEED) реализованог у оквиру Ерасмус+ програма, чији су партнери били Никанор (Бугарска), УПИ – људска универза Жалец (Словенија), Библиотека града Београда и Хачетепе Универзитет (Турска). Централни иновативни приступ пројекта јесте учење засновано на друштвеним играма, које претвара учење о новинској писмености из пасивног у активно и забавно искуство. Кључни исход пројекта, представљен постером, јесте развој две друштвене игре – једне за процену знања и друге за едукацију  – као и онлајн платформе за учење која служи као капија ка квалитетним отвореним образовним ресурсима на тему новинске писмености на пет језика (укључујући српски). Ови ресурси оснажују појединце да критички процењују информације и препознају дезинформације, чиме доприносе активном и одговорном грађанском учешћу у данашњем дигиталном добу. Аутори постера су: Јасмина Нинков и Бојан Кундачина (Библиотека града Београда) и Серап Курбаноглу, Ипек Шенџан и Орчун Мадран (Хачетепе Универзитет).

 

Поред представљања пројекта у форми постера, исти аутори су организовали и радионицу Using Board Games for Teaching and Assessing News Literacy Skills. Током радионице, учесници су имали прилику да се кроз практично представљање две друштвене игре упознају са резултатима пројекта News Literacy on Board (NEED). У оквиру радионице, спроведена је и тестна сесија где су правила и сав материјал игара детаљно представљени и тестирани у четири одвојене групе, омогућавајући директан увид у методологију и потенцијал ових иновативних алата за развој вештина новинске писмености. Овакав приступ омогућио је директан увид у механику и едукативни потенцијал игара, добивши изузетно позитивне повратне информације.